Taśmy mięśniowo-powięziowe - ciekawe spojrzenie T. Myers'a


Na pewno każdy z Nas przeżył dziwne epizody ze swoim ciałem. Co więcej osoby przebywające w określonych pozycjach przez dłuższy czas w trakcie swojej pracy czy codziennych obowiązków te „dziwne”epizody przeżywają często. Wystarczy, że po skończonej pracy w biurze przez chwilę posiedzą przed tv czy pójdą pobiegać a tu znów zaczyna boleć głowa albo dziwnie „ciągnie” z boku brzucha. Jak to możliwe, iż skręcona 3 tygodnie temu kostka może spowodować bóle karku albo barku po przeciwległej stronie ciała? Odpowiedzi na te pytania szukało wielu fizjoterapeutów, wśród nich T. W. Myers, który swoim ciekawym podejściem i jego prezentacją w swojej książce „Anatomy trains. Myofacial Meridians for Manual and Movement Therapists” pokazał interesujące zależności mięsniowo-powięziowe zachodzące w ludzkim organizmie.



T.W. Myers, osteopata, uczeń I. Rolf i M. Feldenkraisa, publikujący w najbardziej prestiżowych magazynach, posiadający ponad 25-letnie doświadczenie w pracy z ludzkim ciałem zaczął się głęboko zastanawiać nad systemem mięśniowo-powięziowym i jego strukturalnym usystematyzowaniem. Wykorzystując wcześniej zdobyte doświadczenia własne, podparte wiedzą wcześniejszych czołowych fizjoterapeutów oraz wynikami sekcji zwłok stworzył system 11 taśm mięśniowo-powięziowych (taśm anatomicznych, wg przedstawicieli anatomytrains.pl). Jak sam mówi w swojej książce, koncepcja stworzenia wyrosła z doświadczeń nauczania fizjoterapeutów, praktyków Strukturalnej Integracji(rolfistów), masażystów, osteopatów, trenerów w USA i Europie i odpowiedzi na ich liczne pytania w stylu dlaczego lecząc zamrożony bark pracujemy na biodrze, karku albo żebrach(1). Przedstawione 11 taśm jest opisywane jednowymiarowo (z wyjątkiem DFL, która jest bardziej przestrzenna i wielokierunkowa ) na podstawie anatomicznych połączeń mięśniowo-powięziowych od stóp do głowy i przebiegu napięcia w ich zakresie. Myers wyznaczając te taśmy podążał za wyznaczonymi przez siebie wyostrzonymi kryteriami (szkoda czasu na zagłębianie się w nie, zainteresowanych odsyłam do książki albo na stronę autora koncepcji). Poniżej postaram się w skrócie opisać te szlaki biegnące przez Nasz organizm. Od razu zaznaczam, że niektórych terminów angielskich nie będę tłumaczył z szacunku do autora i z braku odpowiednich kompetencji do tego.

SFL(Superficial front line)
Grzbietowa powierzchnia paliczków i stopykrótkie i długie prostowniki palców, piszczelowy przedni, przedni przedział podudzia►m. prosty uda i czworogłowy►m. prosty brzucha►powięź mostkowa/mostkowo-żebrowa►m. mostkowo-obojczykowo-sutkowy►powięź czaszki.

SBL(Superficial back line)
Podeszwowa powierzchnia paliczków i stopy►powieź podeszwowa i krótkie zginacze palców►m. brzuchaty łydki/ścięgno Achillesa►m. kulszowo-goleniowe►powięź krzyżowo-lędźwiowa/prostownik grzbietu►czepiec ścięgnisty/powięź naczaszna►kość czołowa/krawędź nadoczodołowa.

LL(Lateral line)
Podstawy 1 i 5 kości śródstopia►mm. strzałkowe, boczny przedział podudzia►pasmo biodrowo-piszczelowe/odwodziciele►naprężacz powięzi szerokiej►m. pośladkowy wielki►cz. boczne mm. skośnych brzucha►żebra►mm. międzyżebrowe wewn. i zewn.►m. płatowaty głowy/m. mostkowo-obojczykowo-sutkowy►krawędź potyliczna/wyrostek sutkowaty.

SL(Spiral line)
Krawędź potyliczna/wyrostek sutkowaty, atlas/wyrostek poprzeczny obrotnika(II kręg szyjny)►m. płatowaty głowy i szyi►mm. rownoległoboczny mniejszy i większy►m. zębaty przedni►m. skośny zewn. brzucha m. skośny wewn. brzucha►naprężacz powięzi szerokiej, pasmo biodrowo-piszczelowe►m. piszczelowy przedni►podstawa 1 kości śródstopia►m. strzałkowy długi►m. dwugłowy uda►kość krzyżowa►powięź krzyżowo-lędźwiowa/prostownik grzbietu►krawędź potyliczna.


DFAL(Deep front arm line)
3,4 i 5 żebro►m. piersiowy mniejszy, powięź obojczykowo-piersiowa► m. dwugłowy ramienia►okostna kości promieniowej, przednia krawędź►wyrostek rylcowaty k. promieniowej►więzadło poboczne promieniowe, mm. kłębu►k. łódkowata i czworoboczna►cz. zewn. kciuka.

SFAL(Superficial front arm line)
Środkowa 1/3 obojczyka, chrząstki żebrowe, powięź piersiowo-lędźwiowa, grzebień biodrowy►m. piersiowy większy i m. najszerszy grzbietu►przegroda międzymięśniowa przyśrodkowa►mm. zginaczy►kanał nadgarstka►powierzchnia dłoniowa palców.

DBAL(Deep back arm line)
Wyrostki kolczyste dolnych kręgów szyjnych i górnych piersiowych, wyrostki poprzeczne kręgów szyjnych 1-4►mm. równoległoboczne i m. dźwigacz łopatki►mm. pierścienia rotatorów►m. trójgłowy ramienia►okostna k. łokciowej►wyrostek rylcowaty k. łokciowej►więzadło poboczne łokciowe►kk. trójgraniasta i haczykowata►mm. wyniosłości kłębika►cz. zewn. V palca.

SBAL(Superficial back arm line)
Krawędź potyliczna, więzadło karkowe, wyrostki kolczyste kręgów piersiowych►m. czworoboczny►m. naramienny► przegroda międzymięśniowa boczna►nadkłykieć boczny k. ramiennej►mm. prostowniki►powierzchnia grzbietowa palców.

BFL(Back functional line)
Trzon k. ramiennejm. najszerszy grzbietupowięź lędźwiowo-piersiowam. pośladkowy wielki►trzon k. udowej►m. obszerny boczny►ścięgno podrzepkowe►guzowatość piszczelowa.

FFL(Front functional line)
Trzon k. ramiennej►dolna krawędź m. piersiowego większego►boczne włókna m. prostego brzucha►guzek łonowy i spojenie łonowe►m. przywodziciel długi►kresa chropawa k. udowej.

DFL(Deep front line)
Dolna wspólna część:podeszwowa powierzchnia kk. stępu, podeszwowa powierzchnia palców►m. piszczelowy tylny, mm. zginacze długie palcówpowięź m. podkolanowego, torebka stawowa kolana►nadkłykieć przyśrodkowy k. udowej.
Dolna tylna część:nadkłykieć przyśrodkowy k. udowej►przegroda międzymięśniowa tylna, m. przywodziciel wielki i mniejszy►powięź dna miednicy, m. dźwigacz odbytu, powięź zasłaniacza wewnętrznego►przednia powięź k. krzyżowej i więzadło podłużne przednie►trzony kręgów lędźwiowych.
Dolna przednia część:nadkłykieć przyśrodkowy k. udowej►przegroda międzymięśniowa przednia, m. przywodziciel długi i krótki►mm. biodrowy, lędźwiowy, gruszkowaty, trójkąt udowy►trzony i wyrostki poprzeczne kręgów lędźwiowych.
Górna tylna część: trzony kręgów lędźwiowych► więzadło podłużne przednie, m. długi szyi i głowy►część podstawna potylicy.
Górna środkowa część:trzony kręgów lędźwiowych►cz. tylna przepony, środek ścięgnisty i odnoga przepony►osierdzie, śródpiersie, opłucna ścienna►powięź przedkręgowa, szew gardła, mm. pochyłe, powięź m. pochyłego średniego►cz. podstawna potylicy i wyrostki poprzeczne kręgów szyjnych.
Górna przednia część:trzony kręgów lędźwiowych►cz. tylna przepony, środek ścięgnisty i odnoga przepony►cz. przednia przepony►tylna powierzchnia podżebrowa, chrząstki żebrowe, wyrostek mieczykowaty►powięź wewnątrzpiersiowa, m. poprzeczny kl. piersiowej►cz. tylna rękojeści mostka►m. podgnykowy, powięź przedtchawiczna►k. gnykowa►mm. nadgnykowe►żuchwa.



Zapytać można dlaczego ,wydawałoby się tak wnikliwie(uwierzcie opis jest bardziej szczegółowy :-) mięsień po mięśniu, opisałem poszczególne szlaki mięśniowo-powięziowe. Otóż powód jest prosty – tą dokładną wiedzę można wykorzystać w praktyce. Wcześniej nie zajmując się tak dogłębnie traumatologią sportową i leczeniem wiedzę o taśmach wykorzystywałem do stretchingu. Zauważyłem, że jeśli danego mięśnia nie potrafiłem rozluźnić, idąc w górę lub w dół szlaku mięśniowego, rozluźniałem kolejny i ten wcześniejszy stopniowo się rozluźniał. Uwierzcie to działa. Brzmi to trochę kosmicznie – stretchingując mięśnie uda można zmniejszyć napięcie w stopie. Sam sprawdzałem :-)



Piśmiennictwo:
1. Myers T. W.: „Anatomy trains. Myofacial Meridians for Manual and Movement Therapists”. Churchill Livingstone, 2009,

3 komentarze:

  1. Witam, mam pytanie odnośnie mięśnia podkolanowego. Czy jeśli rolowanie i masaż funkcyjny nie usunęły całkowicie bólu kolana, a znacznie go zmniejszyły to radzi Pan dalej zajmować się tylko tym mięśniem czy porozluźniać właśnie SBL(Superficial back line)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi chyba jednak o taśmę DFL*

      Usuń
    2. Witam. Po pierwsze nie czuję się doradcą bezbłębdnym - patrz osteopaci wykształceni po studiach, itd. Kwestia taśmy dotyczy bardziej kwestii dysbalansu. W sensie czy problem trzeba minimializować w obręczy miedniczej czy dalej. U swoich pacjentów często spotykam nawyk napięcia "góry" i tam czasem trzeba rozpocząć. Jeśli chodzi o miiń podkolanowy to przy braku odpowiednich danych nie udzielę odpowiedzi.

      Usuń

© 2011-2016 Brodniczanin biega.Wszelkie prawa zastrzeżone. Obsługiwane przez usługę Blogger.