Czy suplementowany magnez jest skuteczny?

zdj. life123.com
W dzisiejszych "wieściach naukowych" zajmiemy się tematem suplementacji magnezu. Swego czasu w tv pojawiało się sporo reklam sugerujących skorzystanie właśnie z preparatów magnezowych. Jak wiemy magnez jest ważnym makroelementem w biochemii organizmu ludzkiego (tym bardziej biegacza). Dlatego też biegający brodniczanin posiłkując się publikacjami naukowymi postanowił pomóc Wam w wyborze odpowiedniego suplementu magnezowego. Jaki magnez wybrać? Który jest najbardziej wchłanialny przez organizm człowieka? Zapraszam...

Niestety, jak to w większości przypadków, wybór pomiędzy jednym suplementem a kolejnym praktycznie nie różniącym się wcale doprowadza do bólu głowy. Z reguły w świecie wspomagania żywieniowego droższe preparaty są znacznie lepsze. Technologicznie trudniejsze uzyskiwanie specyficznych organicznych związków jest po prostu droższe, choć gwarantuje o wiele większą biowchłanialność w naszym organizmie. Czy jest tak też z magnezem?

Otóż badacze z całym przekonaniem doszli do wniosku, że tak. Posłużmy się trzema publikacjami naukowymi w celu szerszego wyjaśnienia. W pierwszym badaniu (1) sprawdzano absorpcję magnezu z dwóch związków tlenku magnezu i cytrynianu magnezu. Okazało się, że ten drugi zostawił pierwszy daleko z tyłu. W kolejnym badaniu (2) pod lupę wzięto trzy związki magnezu: tlenek, chelat aminokwasowy i cytrynian. Znowu górą był cytrynian magnezu. Ostatnie badanie (3) wykonane na szczurach poszło o wiele szerzej, bo zbadało biowchłanialność magnezu w jego tlenku , chlorku, siarczanie, węglanie, octanie, pidolanie, cytrynianie, glikonianie, mleczanie i asparginianie. Wyniki wskazywały na największą absorpcję magnezu z glikonianu magnezu, mleczanu magnezu i asparginianu magnezu. Z czego ten pierwszy osiągnął najlepsze wartości. Teraz spójrzcie na składy swoich suplementów witaminowo - mineralnych. Wiedza o pewnych rzeczach czasami wnerwia :-)

Niestety, mimo wcześniejszych prób, z racji gąszczu informacji nie podejmę się podania wiarygodnych faktów odnośnie dokładnej różnicy w biowchłanialności poszczególnych związków magnezu. 

Piśmiennictwo:
1. Magnesium bioavailability from magnesium citrate and magnesium oxide, J. S. Lindberg, M. M. Zobitz et al, J Am Coll Nutr. 1990 Feb;9(1):48-55.

2. Mg citrate found more bioavailable than other Mg preparations in a randomised, double-blind study, A. F. Walker, G. Marakis et al, Magnes Res. 2003 Sep;16(3):183-91.

3. Study of magnesium bioavailability from ten organic and inorganic Mg salts in Mg-depleted rats using a stable isotope approach, C. Coudray, Rambeau M. et al, Magnes Res. 2005 Dec;18(4):215-23.

3 komentarze:

  1. Błąd w tytule - jest magnes zamiast magnez.
    Ja używam magnezu z Olimpu. Chwalą się, że ma najwyższą przyswajalność, bo jest to chelat.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za korektę. Potrzebuję korektorów więcej dlatego zapraszam do marudzenia i szukania dziur w całym.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja tez używam vita-min z Olimpu i podejrzewam, że jest ten sam chelat magnezu. Też nie narzekam, ale jak widać wg badań (i wielu forów) glikoniany i cytryniany są lepsze.

    OdpowiedzUsuń

© 2011-2016 Brodniczanin biega.Wszelkie prawa zastrzeżone. Obsługiwane przez usługę Blogger.