Czy bieganie na przodostopiu jest bardziej kontuzjogenne?

rys.pt.ntu.edu.tw
Często słyszy się popularne i powszednie opinie, że bieganie na przodostopiu znacznie obciąża aparat ruchu, szczególnie mięśnie łydek i stopy, a co za tym idzie jest bardziej kontuzjogenne. Czy rzeczywiście tak jest i czy te stwierdzenie jest prawidłowe? Kolejny odcinek "Wieści naukowych" biegającego brodniczanina postara się odpowiedzieć na te pytanie.

Tym razem, aby zweryfikować lub odrzucić te tezę poszukałem faktów w najnowszych badaniach z 2012 roku. Pierwsze (1), z Uniwersytetu Harvarda, i drugie (2), z Uniwersytetu z Karoliny Północnej, doszły do podobnych wyników. W harwardzkim badaniu wzięło udział 52 biegaczy z klubu uniwersyteckiego, z czego 36 (69%) lądujących na tyłostopiu (z oryg. rearfoot strike), a 16 (31%) na przodostopiu (z oryg. forefoot strike). Porównano ich historię kontuzji z poprzednich lat i wyszło, że ok. 74 % biegaczy przechodziło średnie lub ciężkie kontuzje każdego roku lecz dwa razy więcej powtarzających się urazów przeciążeniowych mieli biegacze lądujący "na pięcie". Kontuzje urazowe (z oryg. traumatic injury) nie wykazywały różnic w występowaniu. Badacze w luźnej, ale nie potwierdzonej faktami, ocenie podejrzewali, że w lądowaniu na przodostopiu unika się wyższej siły uderzenia stopy o podłoże. Z czym zgadzają się kolejni badacze z drugiego laboratorium (2). Ci wzięli pod lupę artykuły z baz danych PubMed, CINAHL, SPORTDiscus chcąc wykonać przegląd technik biegania pod kątem współczynnika kontuzji. Doszli do tego, iż inicjujący kontakt z podłożem bardziej z przodu stopy niezależnie w jakiej technice biegu może zmniejszać albo eliminować pionową reakcję podłoża redukując obciążenie stawów kolanowych i występowanie kontuzji. Oczywiście z drugiej strony, znacznie wzrastała mechaniczna praca w stawach skokowych oraz mięśni zginaczy podeszwowych.

I znowu wszystko się wyjaśniło. Wystarczy tylko odrobinę bardziej zwrócić uwagę na trening funkcjonalny stawu skokowego wraz z mięśniami zginaczami podeszwowymi (mm. brzuchaty łydki, płaszczkowaty, zginacz długi palucha,  zginacz długi palców, piszczelowy tylny, krótkie stopy) i przejść na technikę biegania bardziej na przodostopiu by cieszyć się lepszym zdrowiem.



Piśmiennictwo:

1. Foot strike and injury rates in endurance runners: a retrospective study, A. Daoud, G. J. Geissler,
Med Sci Sports Exerc. 2012 Jul;44(7):1325-34. doi: 10.1249/MSS.0b013e3182465115.

2A review of mechanics and injury trends among various running styles, D. L. Goss, M. T. Gross,
US Army Med Dep J. 2012 Jul-Sep:62-71.

Brak komentarzy

© 2011-2016 Brodniczanin biega.Wszelkie prawa zastrzeżone. Obsługiwane przez usługę Blogger.