Czy wydłużając lub przyspieszając krok biegowy przeciążamy się bardziej?

mynding.wordpress.com
Od dawien dawna po głowie chodziły mi pytania dotyczące wpływu długości i częstotliwości kroku biegowego na przeciążenia i kontuzje. Co więcej temat ten poruszałem często ze swoimi klientami. Dziś przeszukując (i 3 razy zasypiając w trakcie) sieć badań w poszukiwaniu rozwiązania wreszcie znalazłem odpowiedź. "Wieści naukowe" zawsze pomogą mi w biedzie. (Szkoda, że podczas ich wypełniania dostaje tylu siwych włosów)



Z pomocą przyszło mi długo poszukiwane badanie z 2003 roku, w którym 10 osób przeanalizowano pod kątem zmian częstotliwości i długości kroku, a wielkością tłumionych sił. Reakcję sił podłoża mierzono za pomocą akcelerometrów przyczepionych do kości piszczelowej i czołowej.  Całe badanie składało się z trzech części, gdzie naukowcy manipulowali najpierw długością kroku (preferowana długość - 15%, preferowana długość i preferowana długość +15%) przy optymalnej jego częstotliwości, potem częstotliwością kroku(preferowana częstotliwość , p. cz. +15%, p. cz. - 15%) przy optymalnej jego długości, zaś na samym końcu obiema wartościami (p. dł +10/p. cz. -10%, p. dł. -10%/p. cz. +10%, p. cz. /p. dł.). Wyniki wskazały na zwiększone wartości obciążających stawy sił w przypadku dłuższego kroku niż optymalny.

Warto wziąć pod uwagę te dane kiedy przywiązujemy dużą wagę do pracy nad parametrami kroku biegowego. We wcześniej znalezionych badaniach często podkreślano fakt zdolności organizmu do optymalizowania tych parametrów pod względem minimalizowania obciążenia. Zatem nie sądzę, że warto nad nimi majsterkować. Odpowiedni trening siłowy i rozciągający automatycznie sam wpłynie na zmianę długości, a biegi tempowe zwiększą częstotliwość. Manipulowanie świadome tymi parametrami może doprowadzić nas do przeciążenia. Jeśli jednak koniecznie musicie to robić bezpieczniej jest "bawić się" częstotliwością.


Piśmiennictwo:

Individual effects of stride length and frequency on shock attenuation during running., J. A. Mercer, P. Devita, Med Sci Sports Exerc. 2003 Feb;35(2):307-13.

Brak komentarzy

© 2011-2016 Brodniczanin biega.Wszelkie prawa zastrzeżone. Obsługiwane przez usługę Blogger.