Czy odzież kompresyjna rzeczywiście przynosi ulgę biegaczom?

"Wieści naukowe" zgodnie ze swoją misją zajmują się tematami ważnymi i popularnymi. Tym razem pogłówkujemy nad skutecznością odzieży kompresyjnej. Przecież ta "gości" już na nogach wielu maratończyków a wychwalana przez firmy produkujące zgodnie z zasadą powszechnośći przyciąga kolejnych. Czy rzeczywiście robi taką różnicę swojemu posiadaczowi? Czy rzeczywiście przyśpiesza potreningową odnowę? Odpowiedź w kilku prezentowanych badaniach ujrzycie poniżej. Zapraszam.


Tradycyjnie zacznę od badania najstarszego chronologicznie. W badaniu (1) wzięło udział siedem trenujących kobiet i czworo mężczyzn, których poddano testom sprintu na 5, 10 i 20 m, zręczności 5-0-5 oraz skoku dosiężnego. Tydzień później grupę podzielono na dwa zespoły, gdzie jeden - grupa kontrolna, i drugi - grupa w odzieży kompresyjnej (ubrana oczywiście po teście), wykonywała 5 serii po 20 powtórzeń skoku po zeskoku (patrz ćwiczenie plyometryczne). Po 24 i 48 godzinach porównano wskaźniki wcześniej zbadanych wskaźników zmęczenia (stężenie kinazy kreatynowej, dehydrogenazy mleczanowej, ocena bolesności mięśniowej czy pomiar obwodu kończyn). Po pierwszej dobie regeneracji mięśniowej stężenie kinazy kreatynowej (większe zmęczenie) było podniesione w grupie kontrolnej. Po 48 h znacznie większa była także bolesność mięśniowa. Wyniki testów sprintu na 10 i 20 m poprawiły się w obu grupach, a na 5 m tylko w kompresyjnej. Pozostałe parametry pozostały niezmienione. Badacze uznali, że u niektórych odzież kompresyjna może wpływać na zmniejszenie bolesności mięśniowej i odpowiedzi kinazowej. Prawda, że brzmi to całkiem pozytywnie.

Kolejne badanie (2) jest jeszcze ciekawsze. Pochodzi z 2010 r. i analizowano w nim skuteczność odzieży kompresyjnej na całym ciele w stosunku do treningu oporowego. Wytrenowanym 19 osobom (8 kobiet i 11 mężczyzn) pod własną kontrolą treningową i 2-dniową wstrzemięźliwością (przed każdym z testów) od leków, suplementacji, okładów z lodu czy długich pryszniców) dwukrotnie kazano zrealizować 8 ćwiczeń ze sztangielką angażujących całe ciało. Za drugim razem skorzystali z odnowy kompresyjnej. W porównaniu ze zwykłą regeneracją badani cieszyli się większą witalnością czy siłą wyciskanej sztangi a zmniejszoną bolesnością mięśniową, wskaźnikiem zmęczenia i stężeniem kinazy kreatynowej. Ogółem siłacze zdecydowanie szybciej się regenerowali.

Nie mogło być jednak zbyt pięknie - cały obraz burzą dwa kolejne badania. Pierwsze (3) wzięło pod lupę 11 wysoko wytrenowanych biegaczy. Pokonywali oni 15,6 km trasę trailową z odzieżą kompresyjną i bez. Okazało się, że bolesność mięśniowa czy nawet maksymalny moment siły jest zdecydowanie korzystniejszy dla kompresji. Niestety wskaźniki fizjologiczne zapalne (interleukiny 6) i kinaza kreatynowa tym razem nie różniły się znacząco. W ostatnim badaniu (4) wyglądało to podobnie. Tu obiektem analizy było 24 maratończyków, których podzielono na dwie grupy, w tym jedną ze skarpetami kompresyjnymi (noszone 72 godziny). Obiektywna ocena bolesności mięśniowej znacząco się różniła w odnowie kompresyjnej. Pozostałe parametry - kinaza kreatynowa czy siła mięśniowa nie polepszyły się znacząco.

Niestety, jak to w większości przypadków, badania niekoniecznie mówią jednym głosem. Jedni chwalą kompresję i mówią o spadku oznak zmęczenia obiektywnego i subiektywnego, drudzy natomiast potwierdzają tylko zmianę subiektywnej oceny bolesności. Bądź co bądź odzież kompresyjna pewnie dalej będzie powiększała grono swoich użytkowników. Mnie to decydowanie nie przekonuje. Regenerację potreningową pozostawiam całkowicie organizmowi i innym sztuczkom. (a Wy jaki macie na to pogląd?)

Piśmiennictwo:

1. The effects of compression garments on recovery., V. Davies, G. K. Thompson, J Strength Cond Res. 2009 Sep;23(6):1786-94. doi: 10.1519/JSC.0b013e3181b42589.

2. Effects of a whole body compression garment on markers of recovery after a heavy resistance workout in men and women., W. J. Kraemer, S. D. Flanagan, J Strength Cond Res. 2010 Mar;24(3):804-14. doi: 10.1519/JSC.0b013e3181d33025.

3. Effect of wearing compression stockings on recovery after mild exercise-induced muscle damage. F. Bieuzen, J. Brisswalter, Int J Sports Physiol Perform. 2014 Mar;9(2):256-64. doi: 10.1123/ijspp.2013-0126. Epub 2013 May 22.

4. Influence of compression garments on recovery after marathon running. J. A. Hill, G. Howatson, J Strength Cond Res. 2014 Aug;28(8):2228-35. doi: 10.1519/JSC.0000000000000469.


Brak komentarzy

© 2011-2016 Brodniczanin biega.Wszelkie prawa zastrzeżone. Obsługiwane przez usługę Blogger.