Trening siły maksymalnej a ekonomia jazdy rowerowej



Długo już miałem poszukać tej tematyki w sieci po przeczytaniu "Biblii triatlonu" J. Friel'a, gdzie autor mocno o tym przekonywał. Koniecznie trzeba było to sprawdzić. Dziś zatem wreszcie to robię. Czy zatem trening na sporym obciążeniu jest w stanie wpłynąć na lepsze parametry jazdy na rowerze? O to jest pytanie...
Norwescy naukowcy wzięli pod lupę szesnastu startujących kolarzy (12 mężczyzn i 4 kobiety), których podzielono na dwie grupy: kontrolną i badawczą. Trzynastu z nich (10 panów i 3 panie) ukończyło badanie polegające na poddaniu się albo normalnemu treningowi wytrzymałościowemu (gr. kontrolna) albo treningowi wytrzymałościowemu z trzema dodatkowymi treningami siłowymi/tydz (gr. badawcza i dodatkowo półprzysiady - 4 serie po 4 powtórzenia z optymalnym obciążeniem). Przed ośmioma tygodniami treningowymi sprawdzono maksymalne obciążenie jednego półprzysiadu, współczynnik rozwijanej siły (z oryg. force of rate development), pułap tlenowy, ekonomię jazdy, wydajność pracy podczas pedałowania (z oryg. work efficiency) i czas odmowy podczas jazdy z maksymalną mocą tlenową.

Po dwóch miesiącach w grupie badawczej nastąpiły wzrosty maksymalnego obciążenia o 14,2 %, współczynnika siły rozwijanej o 16,7 %, ekonomii jazdy o 4,8 %, wydajności pracy o 4,7 % i czasu pracy przy 70% Vo2max o 17,2 %.  Nie zauważono żadnych zmian w pułapie tlenowym czy wadze ciała. Grupa kontrolna zanotowała poprawę wydajności jazdy o 1,4 %. Pozostałe parametry nie uległy zmianie.

Wobec takich danych, co ważne świeżych bo z 2010 r., nie pozostaje nic innego tylko stosować obciążenia submaksymalne w treningu siłowym. Co ciekawe, badacze nie spostrzegli najmniejszych zmian wagi trenujących kolarzy a ekonomia jazdy uległa poprawie. Mnie te dane cieszą - zawsze bałem się nadmiernego dołączania obciążeń siłowych do treningu triatlonowego a z wydajnością jazdy rowerowej u mnie na bakier. Jednak 4 serie z prawie maksymalnym obciążeniem po 4 powtórzenia są do zrobienia nawet na końcu treningu koordynacyjno - siłowego. Skoro robią taką różnicę a potrwają 5 minut...już nie mogę doczekać się kolejnego okresu przygotowawczego.



Maximal Strength Training Improves Cycling Economy in Competitive Cyclists, A. Sunde, O. Storen, Journal of Strength & Conditioning Research: August 2010 - Volume 24 - Issue 8 - pp 2157-2165

Brak komentarzy

© 2011-2016 Brodniczanin biega.Wszelkie prawa zastrzeżone. Obsługiwane przez usługę Blogger.