Czy odzież kompresyjna przynosi korzyści w sportach wytrzymałościowych?

vasatrainer.com

"Kącik naukowy" powinien poruszać tematy ważne i użyteczne przede wszystkim. Patrząc na popularność odzieży kompresyjnej a co więcej słysząc liczne pytania o jej użyteczność koniecznie trzeba było poszperać w sieci badań naukowych. Jak nigdy nie szukałem długo i jak nigdy "mądre głowy" mówiły jednym głosem. Zobaczcie co z tego wyszło...



Zaczniemy od badań najstarszych, nie do końca odpowiadających na pytanie posta, aczkolwiek bardzo ciekawych, bo dotyczących bodźców niespecyficznych w treningu wytrzymałościowym - treningu siłowego w wariancie obwodu stacyjnego. Otóż badacze francuscy chcieli przebadać wpływ leginsów kompresyjnych podczas takowego treningu na 20-metrowy sprint i wysokość skoku (1). By obiektywnie to zmierzyć kazano siedmiu śmiałkom wykonać te testy przed i po treningu obwodowym w i bez kompresyjnych spodni.  Spadek parametrów po "siłówce" w obu przypadkach był podobny.

Drugie badanie (2), równie ciekawe, przebadało 10 biegaczy (1 kobieta i 9 mężczyzn) podczas 40-minutowego biegu na bieżni pod kątem parametrów fizjologicznych (patrz kinaza kreatynowa, mioglobina,  kwas mlekowy, pułap tlenowy, tętno), psychologicznych (subiektywna ocena wysiłku, bolesności mięśniowej i komfortu kompresji) oraz funkcjonalnych (wysokość skoku). Biegacze wykonali po trzy biegi bez kompresji (ślepa próba skarpety bez kompresji!), z kompresją niską (12 - 15 mmHg) i wysoką  (23 - 32 mmHg) a oceniano ich przed, po biegu jak i 24 oraz 48 h po próbie. Poza gorszym komfortem użytkowania wysokiej kompresji (oceniane jako "ciaśniejsze" i "bardziej bolesne" - z oryg. "more pain-inducing") nie było żadnych efektów wspomagających nawet niskiej kompresji w porównaniu do grupy kontrolnej (bez kompresji). Ewentualnie niska kompresja była bardziej komfortowa.

W kolejnym badaniu (3) badano wpływ różnego typu odzieży kompresyjnej (skarpety, spodnie i cały strój) na dobrze wytrenowanych sportowców wytrzymałościowych (VO2 max 63,7±4.9 ml/min/kg) podczas submaksymalnego (ok. 70%VO2max) i maksymalnego biegu. Badano ich pod kątem różnych fizjologicznych parametrów (saturacja, ciśnienie parcjalne tlenu, żylna stężenie mleczanu, pH, pułap tlenowy) oraz czasu zmęczenia (tzw. czas do odmowy). Nie zanotowano żadnych zmian z testem kontrolnym (bez kompresji!). 

Ostatnie badanie (4) obserwowało wpływ skarpetek kompresyjnych na wynik w "półironmanie". Grupę "kompresyjną" (19 triatlonistów) i "kontrolną" (17 triatlonistów) porównano podczas dystansu 1/2 IM w temp. 29±3 st. C. i wilgotności 73±8%. Tradycyjnie tez zbadano przed i po zawodach markery wysiłku (obiektywne i subiektywne) i wyskok dosiężny. Nie zauważono żadnych statystycznych różnic.

W tym przypadku nie ma co dodawać. Na badania można marudzić, choćby na ilość przebadanych czy brak konkretnych parametrów kompresji (poza jednym badaniem!), jednak są one bezwzględne na producentów odzieży kompresyjnej. Macie inne zdanie?


Piśmiennictwo:

1. Effect of wearing compression tights on muscular performances following circuit training exercise, R. Lepers, N. Gregoire, Science & Sports (2010) 25, 96—98

2. Physiological effects of wearing graduated compression stockings during running, A. Ali, R. H. Creasy, European Journal of Applied Physiology Volume 109, Issue 6, pp 1017–1025

3. Different types of compression clothing do not increase sub-maximal and maximal endurance performance in well-trained athletes, B. Sperlich, M. Haegele, http://dx.doi.org/10.1080/02640410903582768

4. Compression stockings do not improve muscular performance during a half-ironman triathlon race, J. Del Coso, F. Areces, European Journal of Applied Physiology, Volume 114, Issue 3, pp 587–595


Brak komentarzy

© 2011-2016 Brodniczanin biega.Wszelkie prawa zastrzeżone. Obsługiwane przez usługę Blogger.